Nerwica – czym może być spowodowana?

Należą do objawów niepsychotycznych i towarzyszą osobom, które zachowują właściwą ocenę rzeczywistości, jednak odczuwają przewlekły lęk. Zaburzenia lękowe – bo właśnie tak coraz częściej określa się nerwicę – znacząco obniżają komfort, wpływają też na wypełnianie codziennych obowiązków. Konieczne jest zatem skuteczne leczenie nerwicy, aby podnieść jakość życia pacjentów i umożliwić im normalne funkcjonowanie. Sprawdź, jakie są przyczyny tego zaburzenia, czym różni się nerwica lękowa od depresyjnej i poznaj metody terapii!

Przyczyny nerwicy – co leży u podstaw zaburzeń lękowych?

Istnieje szereg możliwych czynników decydujących o wystąpieniu zaburzeń nerwicowych. Wśród nich wymienia się predyspozycje osobowościowe i biologiczne, a przede wszystkim:

• uwarunkowania genetyczne – jeśli ktoś w Twojej rodzinie zmagał się z nerwicą, istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia jej również u Ciebie,
  • długotrwałe tłumienie emocji – niewyrażone uczucia i przeżycia, z którymi trudno sobie poradzić, mogą prowadzić do rozwoju nerwicy lękowej lub depresyjnej,
  • przewlekły stres i zmęczenie,
  • złe doświadczenia z okresu dzieciństwa i dojrzewania, a także traumatyczne przeżycia,
  • urazy psychiczne,
  • zaburzenia neurotransmiterów,
  • nadwrażliwość emocjonalna,
  • podniesiony poziom kortyzolu – hormonu stresu.

Pacjenci zgłaszający się na leczenie nerwicy muszą przejść wstępną diagnostykę w celu rozpoznania przyczyn zaburzenia.

Objawy nerwicy – jak rozpoznać zaburzenia lękowe?

Jest kilka odmian tego zaburzenia, które wywołują określone symptomy. Odczuwanie przewlekłego, uporczywego niepokoju, trwanie w ciągłym stanie napięcia czy chronicznego stresu to kluczowe objawy – ich występowanie powinno skłonić do refleksji i konsultacji ze specjalistą. Nerwica lękowa powoduje obniżenie koncentracji, trudności w skupieniu i utrzymaniu uwagi, drażliwość oraz problemy ze snem. Stan bezustannego wewnętrznego napięcia odzwierciedlają też ciągle napięte mięśnie, pacjenci nie potrafią się rozluźnić i zrelaksować. Nerwica depresyjna wywołuje poczucie chronicznego zmęczenia, znaczne obniżenie nastroju, przygnębienie i smutek, które utrzymują się bez wyraźnej przyczyny lub z obiektywnie błahych powodów.

Somatyczne symptomy nerwicy

Poza objawami emocjonalnymi i psychicznymi u osób cierpiących na zaburzenia lękowe występują także wyraźne objawy fizyczne. Wśród nich najczęściej wymienia się:

• kłucie w klatce piersiowej,
  • problemy żołądkowe,
  • wzmożoną potliwość,
  • suchość gardła,
  • bóle głowy i brzucha,
  • zawroty głowy,
  • duszność i kłopoty z oddychaniem,
  • zaburzenia słuchu i wzroku,
  • jąkanie się,
  • tiki.

U pacjentów zmagających się z zaburzeniami lękowymi mogą występować ataki paniki – w trakcie ich trwania następuje nagły wzrost ciśnienia krwi, oddech staje się przyspieszony, podobnie jak akcja serca. Mogą pojawić się bóle i zawroty głowy, szumy w uszach, ucisk w klatce piersiowej oraz nadmierna potliwość. Taki atak trwa przeważnie około 20 minut i mija samoistnie, warto jednak poznać sposoby radzenia sobie w podobnych sytuacjach – na przykład uspokajające techniki oddechowe.

Skutki nieleczonej nerwicy

To przede wszystkim utrata radości życia, znaczne obniżenie samooceny i komfortu codziennego funkcjonowania. Mogą wystąpić problemy rodzinne i w środowisku pracy, pacjent unika bowiem angażowania się w sytuacje społeczne, jest wycofany i podatny na popadnięcie w nałogi – na przykład alkoholizm. Leczenie nerwicy powinno być wdrożone jak najszybciej, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom i podnieść jakość życia danej osoby. Kluczowe jest rozpoznanie przyczyn zaburzeń lękowych i depresyjnych oraz zaplanowanie indywidualnej terapii.

Niezbędne leczenie nerwicy

Zaburzenia lękowe i depresyjne, niejednokrotnie związane również z natręctwami, wymagają wdrożenia terapii i pomocy specjalisty. Skoro znasz już przyczyny nerwicy i jej objawy, z łatwością rozpoznasz ją u siebie lub swoich bliskich. Jeśli niepokojące symptomy mają charakter przewlekły, osoba, których dotyczą, może zgłosić się na konsultację i leczenie w Osadzie Empatia.